Starého psa novým kouskům nenaučíš..? Ještě několik desítek let zpátky jsme si mohli myslet, že neuroplasticita existuje pouze v dětství. Dnes však již víme, že náš mozek se může značně měnit po celý život. Plasticita je pro nás stále dostupná, mění se to, jak ji mozek s věkem reguluje. V mládí je pasivní a všechny vjemy neustále bojují o to, které nás ovlivní. Kterýkoli může mít dostatečnou sílu nás změnit. V dospělosti pasivní není a je regulována vypouštěním neuromodulátorů, a tak máme možnost si svou změnu volit. Klíčovým prvkem je práce s našimi emocemi, což si prozatím zjednodušíme na potřebu aplikovat urgenci a pozornost na to, co se chceme naučit či co chceme změnit.
Co je to neuroplasticita
Neuroplasticita je úžasná vlastnost našeho nervového systému, která mu a tím i nám umožňuje se měnit, a to i způsoby, jež si vědomě vybereme. Je jedním z nejdůležitějších aspektů naší biologie. Příslibem, že každý z nás může myslet jinak, naučit se nové věci, odstranit emoční zátěž a přizpůsobit se všemu, co nám život přinese, tím, že se staneme lepšími.
Jedná se o přestavbu samotných nervových zakončení ‒ synapsí, což jsou dle frekvence používání cestičky nebo dálnice mezi neurony. Synapse jsou plastické a mohou se zvětšovat, zmenšovat, vznikat a zanikat, když se učíme něco nového či když zapomínáme něco nepotřebného. Proto jsou oba procesy – “učení” i “zapomínání” – aktivními procesy neuroplasticity.
Neuroplasticita sama o sobě nestačí
Neuroplasticita nám dává možnost se měnit. Není však samospásná. K ničemu by nám totiž nebyla, kdybychom ji měli neustále aktivovanou, ale přitom bychom ji aktivně nesměřovali. Pokud neuroplasticitu ve chvíli jejího spuštění nebudeme aktivně směřovat, bude ji směřovat to, co se v našem prostředí aktuálně děje a jak reaktivně jednáme. Proto je třeba si uvědomit, že plasticita není cílem. Je to jednoduše stav nebo možnost změnit náš nervový systém. Je to nástroj, který nám změnu umožní. Skutečným cílem je být si vědomi, co se snažíme změnit.
Jakmile se naučíme, jak neuroplasticitu spustit či vnímat, kdy přijde sama, je to jen o konkrétním pojmenování cíle, jehož se snažíme dosáhnout. Pojmenovat si, co chceme změnit, a dát tomu následně dostatek směřované pozornosti a emocí. Tento cíl může být konkrétní: stejně jako se chceme naučit cizí jazyk či pohybovou dovednost nebo vynikat v matematice, můžeme chtít třeba ztlumit negativní emoce spojené s konkrétním člověkem či zkušeností. Nebo může být obecnější: můžeme se chtít naučit být otevřenější, více v přítomnosti a pozorní, kultivovat začátečnickou mysl, být klidnější, kreativnější nebo dosáhnout intenzivnější schopnosti soustředění či praktikovat stoicismus a méně se stresovat. Je tedy velmi důležité pochopit, že plasticita a její dosažení je jedním ze zásadních kroků, jak převzít větší kontrolu a svobodu ve svém životě, a lze jí dosáhnout v jakémkoli věku.
Jak spouštět směrovanou neuroplasticitu mozku?
Dle Dr. Hubermana, neurovědce ze Stanfordovy univerzity, který tuto vlastnost pojmenoval self-directed adaptive plasticity, existují tři nezpochybnitelné dovednosti, které můžeme v dospělosti snadno využívat, abychom měnili svůj mozek. Chceme-li ho přepsat, abychom se změnili, zlepšili či něco v sobě zesílili nebo zeslabili, náš nervový systém byl vytvořen tak, aby to šlo. Jen jsou tu podmínky, které musíme splnit, aby se změna uskutečnila. Toto jsou výtažky faktů více než 20 let výzkumu z oblasti neurovědy, které publikovali mnozí výzkumníci a laboratoře.
1. Pozornost
Na rozdíl od dětství, kdy je neurální plasticita pasivní a vnímáme vše, v dospělosti (cca od 25 let) je plná soustředěnost nutností.
Tip: Krátké učící jednotky vyplaví v mozku acetylcholin, který je důležitý pro změnu v místech, která chceme změnit. Jakmile tvá pozornost začne upadat, pak ztrácíš čas a můžeš s danou aktivitou přestat. Pozornost je dovednost, je naučitelná a tréninkem ji můžeš prodlužovat!
2. Urgence, posílená o emoce
Neuromodulátory, které posilují a tvoří nové synapse (spojení v mozku), jsou vylučovány v množství podle toho, jak je daná skutečnost pro nás důležitá. Čím je podstatnější, tím snáz si ji zapamatujeme. Pracujte s tím. Kombinací těchto proměnných vypustíte acetylcholin v místech, která chcete změnit.
Tip: Důležité je nelpět. Chcete-li, aby se váš mozek snáz měnil, zůstaňte lehcí, nefixujte se na výsledek, ale dejte tomu vše, co dokážete. Stejně jako děti při hře.
3. Hluboký spánek či hluboký odpočinek
Až tady probíhá ona žádoucí změna v mozku. Přepisování se neděje při učení, ale ve spánku a dalších alternativních relaxačních stavech. Teprve zde opravdu probíhá ona žádoucí změna v mozku. Opravdové dlouhodobé uložení.
Mějte však na paměti, že kvalitní studie prokazují, že tyto principy uložení informací a změny mohou být znehodnoceny, zažíváme-li zvýšený chronický stres. Takový stres poškozuje naši biologii a znemožňuje několik kroků důležitých pro naši změnu. Proto je důležité více pracovat právě s chronickým stresem a naučit se kvalitnímu spánku.
Pokud chceme ve svém životě něco změnit, potřebujeme mít dostatek pozornosti, na tu dostatek mentální energie, musíme mít silné proč/urgenci/emoce, dát dané věci velkou důležitost a nezapomenout kultivovat relaxační techniky a kvalitní spánek, abychom změnu dobře uložili. Objevte s námi vaši biohackingovou cestu, která vás dovede k vyváženému život.