Jak koronavirus spojil lidstvo

Kam vkládáme pozornost, tam vkládáme svou energii.

Dnešní svět je proměnlivý, neustále se něco mění, vyvíjí. Tento informační šum vědomě či nevědomě hltáme z televizí, zpráv, internetového obsahu, který konzumujeme, nebo z Facebooku a sociálních bublin, do kterých jsme se uzavřeli. Pro spousty lidí, kteří si nestřeží svou pozornost jako oko v hlavě, není tento informační šum zdraví podporující. Pokud pracujete v marketingu, víte, že titulek by měl být tak silný, aby ve chvíli, kdy půjdete po ulici kolem trafiky s časopisy, byl schopen vás zastavit a časopis jste koupili.

Myslíte, že si člověk spíše všimne titulku “Usměj se a buď zdravější”, nebo “KRIZE, KORONAVIRUS, POČET NAKAŽENÝCH”?

Mýty a fakta o koronaviru
Mýty a fakta o koronaviru

Dnes mnohem více lidí musí chtě nechtě fungovat přes internet. Kvůli uzavření hranic i v důsledku karantény trávíme více času na internetu, a eshopy a rozvážkové služby mají lepší tržby než o Vánocích. A o to samozřejmě jde, v minulosti i dnes. Marketingoví a behaviorální specialisté ví, že naše šedá kůra mozková je přehlcena informacemi, a že proto musí přijít s něčím velmi emočně silným, co zapůsobí na starší části mozku. Tyto silné, emočně podbarvené podněty nás mají přimět znovu otevřít tu kterou webovou stránku či zapnout televizní noviny. A tímto způsobem jim znovu a znovu dopřáváme svoji pozornost. Nicméně, kdybychom si uvědomovali, jak obrovsky cenná a silná komodita naše pozornost je, nakládali bychom s ní opatrněji.

Kam vkládáš svou pozornost, tam vkládáš svou energii

Dnes tedy ze stánků, internetu, zpráv i od přátel neustále slyšíme o šířící se nemoci, pandemii, a to nám bere velké množství pozornosti.

Když dlouho žijeme v tak informacemi přehlceném světě, člověk se stane… Rád bych řekl imunním, nebo se alespoň snaží hledět jinam. Možná i proto tato situace s mnoha lidmi dlouho nic neudělala. Přece to přejde. Média zase přehánějí…

Vzpomínáte na ty takřka magické tři dny zhruba v půlce března? První z těchto dnů se na toho, kdo nosil roušku pohlíželo s posměchem a skrz prsty. Třetí den už ten, kdo roušku neměl, byl brán jako veřejný nepřítel, který je nezodpovědným členem společnosti.

Spousta z nás se snažila být opět imunní vůči těmto marketingovým či mediálním bublinám. Jen tentokrát to již nebylo přehnané. Dnes se koronavirus stal reálnou hrozbou, která i těm nejzatvrzelejším otevírá oči a nutí je brát situaci vážně.

Přesycená pozornost neboli otupělost

Neboli tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.

Když bez ustání slyšíme a čteme o problémech ve světě, vraždách, vstřebáváme negativní informace, staneme se otupělými. Jinými slovy, dlouho jsme slýchali “pomoc, hoří” a nic se nedělo. Ale teď po mnoha letech opravdu hoří a lidé nejsou připraveni reagovat promptně a přirozeně.

A to mě přimělo k zamyšlení.

Kolik z toho, co se děje kolem nás, jsem opravdu pro oči neviděl? Kolik jsem toho přehlédl, jelikož jsem se kvůli neustálému poplachu snažil dívat jinam?

“Všichni rádi věříme tomu, že problém spočívá v druhých lidech. Dává nám to pocit, že jednáme správně a že my sami nemusíme nic měnit.”

John Whitmore, zakladatel moderního koučování

Pozornost v dnešní společnosti není vyučována, je však vyžadována a je hnacím motorem ekonomiky. O naši pozornost se ve světě svádí neustálý boj a apeluje se na nejstarší části našeho mozku. Co všechno nám v důsledku toho uniká?

Síla jednotné pozornosti

Na celé této situaci vidím však i několik velmi pozitivních věcí. První z nich je dramatické zlepšení kvality vzduchu v důsledku snížení dopravního ruchu a průmyslové výroby. Řekněme, že v tuto chvíli dopřáváme přírodě takovou chvilku k vydechnutí.

Další pozitivum vyjádřil velice pregnantně Dr. David Sinclair (autor Lifespan – Why We Age and Why We Don’t Have To): “Lidstvo má díky koronaviru snad poprvé společného nepřítele. Vědci všude na světě si dříve hráli každý na svém písečku a málo sdíleli své poznatky, dokud je nemohli publikovat, aby získali pozornost (slávu). Titíž vědci dnes spolupracují a snaží se ze všech sil porazit tohoto nepřítele, který spojil lidstvo.”

Kam se upírá pozornost veřejnosti teď? Na vir. Díky tomu jsem přesvědčen, že brzy najdeme lék.

Daniel Kosec

Daniel Kosec

Podnikatel, kterého fascinuje kultivace mysli, podvědomí i vědomí. Miluje hrát si s flow, efektivností, výkonností a posouvání sebe i společnosti. Snažící se pro společnost odloupnout tu další pomyslnou vrstvu cibule.

Podobné Příspěvky

Další příspěvek